Francja

FrancjaTransport

Komunikacja publiczna

Choć Francuzi kochają samochody (szczególnie francuskie) i to właśnie transport samochodowy stanowi podstawę transportu pasażerskiego we Francji, komunikacja publiczna – zarówno miejska, jak i międzymiastowa (może z wyjątkiem terenów mocno wiejskich) – jest dość dobrze zorganizowana i pozwala dotrzeć do wszystkich ciekawych miejsc we Francji.

Połączenia kolejowe są obsługiwane przez państwowe przedsiębiorstwo SNCF (na stronie: www.sncf.com można sprawdzić rozkłady jazdy i dokonać zakupu biletu). Połączenia między Paryżem a największymi francuskimi miastami są obsługiwane przez szybkie pociągi TGV, rozwijające prędkości do 300 km/h. Francuskie linie kolejowe oferują liczne zniżki na przejazdy: dla młodzieży, osób powyżej 60. roku życia, bilety weekendowe, zniżki na przejazdy grupowe. Aktualne informacje można znaleźć na www.sncf.com. Ceny przejazdów wahają się też w zależności od momentu rezerwacji i aktualnej promocji. Za przejazd pociągiem TGV na trasie Paryż - Marsylia możemy zapłacić zarówno 50 €, jak i 120 € (w tej samej klasie), z Marsylii do Nicei zazwyczaj dojedziemy za ok. 30 €, ale w promocji można kupić bilet nawet za 9 €. Zawsze warto poszukać na stronie SNCF najbardziej ekonomicznej opcji. Bilet elektroniczny (e-billet) należy wydrukować i możemy udać się prosto do pociągu. Z kolei bilet zakupiony na dworcu musimy skasować zanim wsiądziemy do pociągu (w specjalnych żółtych automatach zwanych machine à composter – znajdziecie je w hali dworca lub na peronie).

tram francia przewodnik po Francji 900 450

Podróżowanie autobusem jest nieco bardziej skomplikowane. Każdy region jest obsługiwany przez innego przewoźnika, do tego dochodzą autobusy miejskie – naprawdę można się pogubić. Trzeba po prostu pytać na dworcach autobusowych lub w biurach informacji turystycznej. Jeśli chodzi o dalekobieżne przejazdy autobusowe, można rozważyć np. wykupienie karty Eurolines, która umożliwia podróżowanie przez 15 lub 30 dni między 53 miastami Europy (wśród nich znajdziemy wiele francuskich miast). Koszt takiej karty zaczyna się od 225 € za 15 dni i 340 € za 30 dni (osoby poniżej 26. roku życia mogą dodatkowo skorzystać ze sporej zniżki). Więcej informacji można znaleźć na stronie: www.eurolines.com.

Komunikacja miejska we Francji jest dobrze zorganizowana. Oprócz autobusów i linii tramwajowych znajdziemy też linie metra (16 linii metra w Paryżu, pojedyncze linie metra w Lyonie i Marsylii, pojedyncze linie automatycznego metra w Rennes, Lille i Tuluzie). W aglomeracji paryskiej funkcjonuje też RER – sieć szybkiej kolei miejskiej i podmiejskiej (pięć linii oznaczonych literami od A do E). Koszt pojedynczego przejazdu metrem paryskim to 1,90 € (informacje o innych taryfach można znaleźć na stronie: www.ratp.fr).

Wynajem pojazdu

Samochód można wynająć w jednej z wielu agencji, takich jak: Europcar, Avis, Auto Europe, Hertz, Alamo, Budget, zarówno na lotniskach, jak i w wielu dogodnych punktach w miastach. Zarezerwowanie i opłacenie samochodu z wyprzedzeniem zazwyczaj jest gwarancją niższej ceny. Koszt wynajęcia małego samochodu na tydzień to ok. 150 €. Nie jest wymagane międzynarodowe prawo jazdy. Żeby szybko znaleźć najlepszą dla Was ofertę, zajrzyjcie do naszej wyszukiwarki samochodów! Na pewno znajdziecie coś dla siebie.

 

Poruszając się samochodem po Francji należy m.in. pamiętać o tym, że:

    • kierowcy na terenie Francji muszą mieć obowiązkowo alkomat na wyposażeniu samochodu (za jego brak jak na razie grozi tylko upomnienie),
    • dopuszczalna zawartość alkoholu we krwi kierowcy to 0,5 promila,
    • dozwolona prędkość to 50 km/godz. w terenie zabudowanym, 90 km/godz. w terenie niezabudowanym, 130 km/godz. na autostradzie (w czasie deszczu 110 km/godz.), a przekroczenie prędkości karane jest wysokimi mandatami (w przypadku cudzoziemców policja lub żandarmeria mogą zażądać zapłacenia mandatu na miejscu),
    • autostrady we Francji są płatne.

 

Informacje na temat wysokości mandatów, sposobu ich opłacania oraz punktów karnych znajdują się w przewodniku przygotowanym przez Ambasadę RP we Francji: http://bit.ly/paryz-mandaty (w drugiej części dokumentu).

Co ciekawe, Francja należy do niewielu krajów na świecie, gdzie można jeździć samochodem bez… prawa jazdy! Tzw. Voitures Sans Permis (VSP, „samochody bez prawka”) to samochody o małej pojemności silnika i niewielkich gabarytów (pomieszczą dwóch pasażerów i zakupy). Auta te mogą poruszać się jedynie po mieście, gdzie dopuszczalna prędkość to 50 km/h, i mają zakaz wjeżdżania na autostrady. System ten funkcjonuje od kilku lat i cieszy się dużą popularnością. VSP można wypożyczyć w specjalnych wypożyczalniach (np. w Paryżu jest to Always Car), jednak jest to dość drogie: koszt wynajęcia małego autka na dobę to ok. 70 €.

Rower

Rower we Francji jest dość popularnym środkiem transportu, a kolarstwo – ukochaną dziedziną sportu (wyścigi kolarskie Tour de France śledzą chyba wszyscy Francuzi). W wielu miastach istnieje wygodna sieć ścieżek rowerowych (np. Paryż, Bordeaux, Lille, Rennes), ale są też takie, w których poruszanie się na jednośladzie to prawdziwa udręka (np. Marsylia). Rowery można wypożyczyć w wypożyczalniach (jest ich naprawdę wiele, warto spytać w punkcie informacji turystycznej gdzie znajduje się najbliższa; koszt wypożyczenia roweru na jeden dzień w Paryżu to ok. 20 €) bądź skorzystać z systemu rowerów miejskich (np. w Paryżu jest to Vélib). Poza miastem można poruszać się drogami uczęszczanymi przez samochody (oczywiście oprócz autostrad i dróg szybkiego ruchu) – kierowcy bardzo uważają na rowerzystów, których poza miastem jest naprawdę wielu.

velo bleu przewodnik po Francji 900 504

Autostop

Autostop we Francji działa naprawdę bardzo dobrze: Francuzi chętnie zabierają podróżujących po kraju turystów. Z autostopu korzystają też często sami Francuzi, szczególnie na prowincji, gdzie rzadko jeżdżą autobusy.

 


 Nieważne, czy lubicie rezerwować noclegi z wyprzedzeniem, czy będąc na już na miejscu. W rozdziale „Gdzie spać?” znajdziecie więcej niż co nieco na temat tego, jak najlepiej znaleźć dach nad głową tam, dokąd podróżujecie. Dajcie sobie chwilę, abyście nie byli niemiło zaskoczeni pokojem bez okien lub wysokim rachunkiem za Wasz pobyt.

Staramy się, aby ten rozdział przewodnika był dla Was wartościowy i NIESAMOWICIE BARDZO MOCNO zależy nam na Waszej opinii. Prosimy Was – wyraźcie ją korzystając z przycisku „Szepnij nam do ucha”. Nawet najkrótsza i najprostsza informacja się liczy: „Podoba mi się” lub „Co Wy w ogóle robicie, zmieńcie branżę”. W ten sposób pomożecie nam rozwijać się dla Was – kontynuować to, co jest dobre i poprawiać to, co Wam się nie spodoba.

Jeśli widzicie potencjał w tym, co robimy, to nie trzymajcie tego dla siebie. Pomóżcie nam dalej budować ten portal, zwiększając dotarcie do innych osób, którym publikowane przez nas artykuły mogą pomóc w planowaniu podróży. Może jest wśród Waszych znajomych ktoś, komu warto podać adres www.breakplan.pl? Prosimy Was, jeśli ten darmowy przewodnik, który przeczytaliście ma dla Was wartość, udostępnijcie go na fejsie i polubcie nasz profil – nic nie tracicie, a nam da to dowód, że wiele godzin pracy nad przewodnikiem, żebyście mogli go przeczytać zupełnie za darmo, ma sens i warto dalej się rozwijać.

Z góry Wam dziękujemy za każdy rodzaj wsparcia i życzymy wymarzonej podróży.

AUTOR ARTYKUŁU Ostatnia aktualizacja tekstu: 2017-10-31 14:23:58
Breakludek
Redaktor Breakplan
strona www:
adres:
http://www.breakplan.com
Warszawa / Polska

Robię, co w mojej mocy, byś mógł korzystać w pełni i przede wszystkim ZA DARMO z przewodników, które dla Ciebie tworzę. Staram się, by były one jak najwyższej jakości, a informacje w nich zawarte - świeższe niż świeże bułeczki ;). Koniec z nudnymi, suchymi informacjami! Oto jestem ja, Twój rycerz i pojawiłem się tu, by uwolnić Cię od przewodnikowej nudy ;). Porzuć swój strach i obawy, że nie znajdziesz ciekawych i przydatnych informacji o kraju, który Cię interesuje!

A tak w ogóle to cześć, miło Cię widzieć! Ach, nie przedstawiłem się. Pewnie zastanawiasz się, kim jest ten przystojny, wspaniale zbudowany i przesympatyczny z okularów, beztroski mężczyzna? Tak, to ja, we własnej osobie! Jestem Breakludek i pozwoliłem sobie objąć jedno z najwyższych stanowisk na tym portalu - Redaktora Naczelnego. Wszystko to czym się zajmuję ja, skromny, pozbawiony kompleksów miłośnik życia, zawarłem w pierwszych kilku linijkach tego opisu :)