Peru

PeruTransport

Komunikacja publiczna

Peru jest olbrzymim krajem posiadającym zróżnicowaną rzeźbę terenu i kilka stref klimatycznych. Podróże wewnętrzne mogą być długie (nawet ponad 20 godzin). Czasami zdarzają się blokady dróg spowodowane lawinami, dużymi opadami deszczu itp. Profilaktycznie zaplanujcie przyjazd na lot powrotny (najprawdopodobniej będzie on z Limy) na dzień lub dwa wcześniej.

Głównym środkiem komunikacji miejskiej jak i międzymiastowej są autobusy. W miastach kursują tzw. combi. Są to niewielkie pojazdy mieszczące po kilkanaście, czasem kilkadziesiąt osób. Największe to nasze małe autobusy, a najmniejsze to przerobione samochody typu ford transit. Stan techniczny maszyn nie należy do najlepszych, ale awarie zdarzają się rzadko. Combi można podróżować po mieście i na jego obrzeża. Czasem również pomiędzy pobliskimi miastami. Zazwyczaj opłaca się przejazd u prowadzącego pojazd. W Limie dodatkowo jest metro (zatłoczone i niepolecane przez miejscowych) oraz Metropolitano, szybki autobus. Autobus ten jest droższy od combi i trzeba posiadać naładowaną kartę. Jest to jedyny sposób opłaty za przejazd. Kartę można nabyć w wielu punktach sprzedaży automatycznej jak i detalicznej.

kosciol-peru-breakplan

Pomiędzy miastami istnieje sieć dobrze rozwiniętych połączeń autobusowych. Część z przewoźników posiada państwową akredytację (nie jest to obowiązkowe) i dobrze utrzymaną flotę. Podróż z niektórymi firmami przypomina lot samolotem. Najpierw nadaje się bagaż, potem jest wpuszczanie na pokład. W trakcie drogi będą puszczane filmy i dostaniecie coś do zjedzenia (niektórzy przewoźnicy dają możliwość wyboru posiłku przy rezerwacji online). Autobusy są na ogół punktualne i rzadko zdarzają się spóźnienia powyżej godziny na tysiąckilometrowych trasach. Ze względów bezpieczeństwa większość z firm umieszcza lokalizatory GPS i stale monitoruje ruchy pojazdu. Do najlepszych i największych biur należą m.in.: Cruz del Sur, Oltursa, Civa, Tepsa, Raraz. Przejazd 1000 km odcinka kosztuje w najtańszej taryfie ok. 100 soli. Wyjątek tu stanowi trasa Lima – Cusco. Ze względu na duże zainteresowanie turystów Machu Picchu najczęściej trzeba zapłacić ponad 200 soli. Przejazd kupicie bez problemu tydzień lub dwa wcześniej (można online z Polski). Potem mogą być problemy z dostaniem biletu u najlepszych przewoźników.

Pomiędzy niektórymi miastami istnieje również transport lotniczy. Duże odległości powodują, że turyści nierzadko wybierają podróż samolotem. Główne miasta kraju (m.in. Lima, Cusco, Arequipa, Tacna, Trujillo, Iquitos, Pisco) posiadają najczęściej lotnisku w swoim pobliżu. Niektóre linie na połączeniach wewnętrznych posiadają dwie taryfy: dla Peruwiańczyków i dla obcokrajowców (droższa).

pociag-peru-breakplan

Sieć połączeń kolejowych w kraju jest słabo rozwinięta. Można podróżować dwa razy w miesiącu na trasie Lima – Huancayo oraz pomiędzy Machu Picchu, Cusco i Puno (co drugi lub co trzeci dzień). Bilety kolejowe są dużo droższe niż autobusowe.

We wschodniej części państwa, w Amazonii, istnieje transport rzeczny. W tamtych rejonach jest to często najszybszy i najbezpieczniejszy rodzaj transportu. Drogi lądowe nie łączą wszystkich miast. Pomiędzy Iquitos (stolica regionu Loreto) a resztą państwa nie ma połączenie lądowego!

Taksówki

W miastach i aglomeracjach roi się od taksówek. Są one bardzo tanie, ale trzeba przestrzegać kilku reguł korzystając z nich. Cenę uzgadnia się przed wejściem do pojazdu podając cel podróży (trzeba znać dzielnicę miasta i ulicę). Najlepiej jest korzystać z oznakowanych pojazdów (napis „taxi”) o porządnym wyglądzie, choć są one ciut droższe. Warto też zwracać uwagę na trasę, którą jedziemy i w razie jakichkolwiek wątpliwości poprosić o zatrzymanie się pojazdu i wysiąść. Czasami zdarzają się wywiezienia w odległe rejony (zwykle z nieoznakowanych, dzikich taksówek) i kradzieże.

gory-peru-breakplan

Wynajem pojazdu

Istnieje możliwość wynajęcia samochodu w Peru. Międzynarodowe prawo jazdy wydawane w Polsce jest ważne. Jednodniowy wynajem samochodu będzie was kosztował od 20 dol. wzwyż. Za benzynę zapłacicie około 0,87 euro/l.

Jeżeli chcielibyście zapewnić sobie samochód jeszcze przed wyjazdem, zajrzyjcie tutaj.

Przepisy ruchu drogowego w Peru nie odbiegają od ogólnie przyjętych. Musicie się jednak liczyć z brawurowa jazdą miejscowych kierowców i kiepskim stanem dróg. Boczne drogi, a także te w miastach, bywają w fatalnym stanie, utrudniającym jazdę i często są zakorkowane. Z reguły dobrze utrzymane są główne drogi między miastowe. Co jakiś czas na nich są posterunki policji i punkty poboru opłat za przejazd.

Rower

Rower nie jest popularnym środkiem transportu. Spowodowane jest to dużym zanieczyszczeniem pochodzącym od samochodów i, w niektórych miejscach, ostrym słońcem. Nawet chodzenie na piechotę na większe odległości (powyżej 15 min piechotą) bywa przyjmowane za dziwne. Najczęściej rower jest używany przez turystów podczas wycieczek podmiejskich. Mieszkańcy wsi chodzą na piechotę lub jeżdżą konno na małe odległości, a na większych jeżdżą combi.

oaza-peru-breakplan

Autostop

Duże odległości, problemy z mafiami narkotykowymi i Świetlistym Szlakiem (organizacja terrorystyczna) spowodowały, że autostop jest rzeczą rzadko spotykaną i mocno odradzaną zarówno przez ambasadę Polski, jak i przedstawicieli Peru.

 


 Nieważne, czy lubicie rezerwować noclegi z wyprzedzeniem, czy będąc już na miejscu. W rozdziale „Gdzie spać?” znajdziecie więcej niż co nieco na temat tego, jak najlepiej znaleźć dach nad głową tam, dokąd podróżujecie. Dajcie sobie chwilę, abyście nie byli niemiło zaskoczeni pokojem bez okien lub wysokim rachunkiem za Wasz pobyt.

Staramy się, aby ten rozdział przewodnika był dla Was wartościowy i NIESAMOWICIE BARDZO MOCNO zależy nam na Waszej opinii. Prosimy Was – wyraźcie ją korzystając z przycisku „Szepnij nam do ucha”. Nawet najkrótsza i najprostsza informacja się liczy: „Podoba mi się” lub „Co Wy w ogóle robicie, zmieńcie branżę”. W ten sposób pomożecie nam rozwijać się dla Was – kontynuować to, co jest dobre i poprawiać to, co Wam się nie spodoba.

Jeśli widzicie potencjał w tym, co robimy, to nie trzymajcie tego dla siebie. Pomóżcie nam dalej budować ten portal, zwiększając dotarcie do innych osób, którym publikowane przez nas artykuły mogą pomóc w planowaniu podróży. Może jest wśród Waszych znajomych ktoś, komu warto podać adres http://www.breakplan.pl? Prosimy Was, jeśli ten darmowy przewodnik, który przeczytaliście ma dla Was wartość, udostępnijcie go na fejsie i polubcie nasz profil – nic nie tracicie, a nam da to dowód, że wiele godzin pracy nad przewodnikiem, żebyście mogli go przeczytać zupełnie za darmo, ma sens i warto dalej się rozwijać.

Z góry Wam dziękujemy za każdy rodzaj wsparcia i życzymy wymarzonej podróży.

AUTOR ARTYKUŁU Ostatnia aktualizacja tekstu: 2017-09-15 09:17:30
Breakludek
Redaktor
strona www:
adres:
http://www.breakplan.com
Warszawa / Polska

Robię, co w mojej mocy, byś mógł korzystać w pełni i przede wszystkim ZA DARMO z przewodników, które dla Ciebie tworzę. Staram się, by były one jak najwyższej jakości, a informacje w nich zawarte - świeższe niż świeże bułeczki ;). Koniec z nudnymi, suchymi informacjami! Oto jestem ja, Twój rycerz i pojawiłem się tu, by uwolnić Cię od przewodnikowej nudy ;). Porzuć swój strach i obawy, że nie znajdziesz ciekawych i przydatnych informacji o kraju, który Cię interesuje!

A tak w ogóle to cześć, miło Cię widzieć! Ach, nie przedstawiłem się. Pewnie zastanawiasz się, kim jest ten przystojny, wspaniale zbudowany i przesympatyczny z okularów, beztroski mężczyzna? Tak, to ja, we własnej osobie! Jestem Breakludek i pozwoliłem sobie objąć jedno z najwyższych stanowisk na tym portalu - Redaktora Naczelnego. Wszystko to czym się zajmuję ja, skromny, pozbawiony kompleksów miłośnik życia, zawarłem w pierwszych kilku linijkach tego opisu :)