Ukraina

UkrainaTransport

Komunikacja publiczna

Pomiędzy ośrodkami miejskimi a wsiami, jak i w samych miastach, funkcjonują marszrutki. Jest to specyficzny rodzaj autobusu, gdzie kierowca jest oddzielony od pasażerów płaskim wybrzuszeniem, na które można kłaść pieniądze za przejazd (płaci się prawie zawsze u kierowcy). Papierowe bilety są rzadko wydawane.

Marszrutki zatrzymują się na żądanie. Żeby wysiąść należy krzyknąć w kierunku kierowcy на зупинці, будь ласка (czyt. „na zupynci, budź łaska”). Chcąc wsiąść należy zamachać odpowiednio wcześnie. Jako że przystanki są często umowne, bywa że kierowca zatrzymuje w dogodnym dla pasażerów miejscu.

W niektórych miastach są tramwaje i trolejbusy. Oba środki transportu są dość wolne z wyjątkiem tzw. „szybkiego tramwaju” w Kijowie jadącego z głównego dworca kolejowego na Borszczagiwkę (dzielnica miasta). W trzech miastach jest metro (Kijów, Charków i Dniepropietrowsk). Kijów i Charków mają po trzy linie, a Dniepropietrowsk jedną.

 

>>>SPRAWDŹ TO: Marzysz o podróżowaniu po Ukrainie samochodem? Pomożemy znaleźć Ci idealną wypożyczalnię!

 

SAMOCHÓD

 

Na Ukrainie istnieje sieć połączeń zarówno autobusowych jak i kolejowych. Ze względu na jakość dróg i usług, często wybieraną opcją jest pociąg, nawet jeżeli ktoś posiada samochód. Wewnętrzne połączenia lotnicze istnieją, ale cieszą się umiarkowanym zainteresowaniem. Czas przeznaczony na procedury bezpieczeństwa i sam lot bywa równy czasowi przejazdu pociągiem. Niewątpliwą zaletą publicznego transportu naziemnego jest też jego niska cena.

Podróżowanie samochodem po Ukrainie wiąże się jednak z pewnymi trudnościami. Jeżeli przyjechaliście własnym pojazdem musicie posiadać odpowiednie dokumenty (prawo jady, dowód rejestracyjny oraz notarialny akt użyczenia samochodu, jeżeli to nie Wasz pojazd) najlepiej w tłumaczeniu ukraińskim. Jadąc na zagranicznych numerach możecie spodziewać się wzmożonego zainteresowania służb mundurowych chcących Wam wlepić mandat. Jest to sposób wymuszania łapówki. Podróżując po kraju samochodem użyczonym przez Ukraińców również obowiązują przepisy o notarialnym poświadczeniu użyczenia sprzętu.

Stan ukraińskich dróg pozostawia wiele do życzenia, zwłaszcza na zachodzie kraju. Również sposób prowadzenia jest agresywny. Generalnie odradza się podróż samochodem na Ukrainę jeżeli istnieje inna możliwość dotarcia na miejsce. Oczywiście istnieje ruch, zwłaszcza w rejonach przygranicznych, ale rzadko Polacy zapuszczają się w głąb państwa własnym środkiem lokomocji.

 

>>>SPRAWDŹ: Spontaniczna podróż z plecakiem czy all-inclusive? Nasz Osobisty Doradca podróży dostosuje wyjazd do Twoich potrzeb!

 

POCIĄGI

 

Sieć połączeń kolejowych na Ukrainie jest dobrze rozwinięta i łatwo dostać się nią do wielu miejsc. Niewysoka cena zachęca również do korzystania. Minusem dla niektórych może być jakość usług. Niektóre składy są przestarzałe co powoli się zmienia dzięki sukcesywnej modernizacji taboru.

Istnieją dwa typy pociągów u naszego sąsiada: bliskich relacji (ukr. електричка, czyt. „elektryczka”) i dalekobieżne (ukr. поїзд, czyt. „pojizd”). Na pociągi bliskich relacji bilet kupuje się bezpośrednio przed odjazdem. Ich trasa sporadycznie przekracza 150 km.

Na trasach dalekobieżnych istnieją trzy rodzaje składów w pociągach i obowiązuje wykup kuszetki (wyjątki od tej reguły są opisane niżej). W klasie pierwszej (ukr. купейнi 1 класу, czyt. „kupejni pierszyj kłasy”) są dwa łóżka w zamykanym przedziale i jest ona najdroższa. W klasie drugiej (ukr. пасажирськi купейнi, czyt. „pasażyrski kupejni”) tańszej mniej więcej o połowę są cztery łóżka. Dwa na „parterze” dwa powyżej prostopadle do osi pociągu. Klasa trzecia (ukr. плацкарт, czyt. „płackart”) nie posiada przedziałów. Na każdej szerokości przedziału jest 6 łóżek. Po jednej stronie cztery, prostopadle do osi pociągu (dwa na dole i dwa na górze) oraz dwa po drugiej stronie korytarza, równolegle do osi pociągu (tzw. boczne, ukr. бічні, czyt. „biczni”). W jednym wagonie 3 klasy może być nawet 54 miejsca!

Od powyższej klasyfikacji występują wyjątki. Są to niektóre połączenia pomiędzy głównymi miastami Ukrainy realizowane przez tzw. szybkie pociągi. Bilety na nie są w cenie 2 klasy typowego pociągu. Nie mają one przedziałów, a podróż nimi jest zdecydowanie krótsza (bywa że ponad dwukrotnie).

Bilety na pociągi dalekobieżne kupuje się z wyprzedzeniem, zazwyczaj jedno lub dwutygodniowym. Przed państwowymi świętami, kiedy wiele osób korzysta z usług narodowego przewoźnika, tydzień przed może nie być już biletów. Obecnie bilety wystawiane na pociągi dalekobieżne są imienne (należy pamiętać o dokumencie tożsamości przy zakupie).

 

>>>ZOBACZ TAKŻE: Podróżujesz z dziećmi? Sprawdź nasze praktyczne wskazówki!

 

AUTOBUSY

 

Rynek usług autokarowych pozostaje dość dziki na Ukrainie. Istnieje wielu lokalnych przewoźników oferujących przejazdy w busikach nawet na długich dystansach. Państwowe firmy zajmują niewielką część rynku w połączeniach dalekobieżnych.

Sprawy mają się inaczej tam, gdzie nie dociera kolej. Chodzi tu głównie o połączenia na średnich dystansach. Pomiędzy wieloma miastami istnieje gęsta sieć połączeń autobusowych. Z zewnątrz wydaje się lekko chaotyczna, ale większość informacji z rozkładów jazdy sprawdza się. Bilety kupuje się w kasach lub u prowadzącego pojazd.

 

>>>SPRAWDŹ TAKŻE: Gdzie znaleźć najlepszy nocleg na Ukrainie?

AUTOR ARTYKUŁU Ostatnia aktualizacja tekstu: 2018-05-08 10:24:51
Michał
Redaktor
strona www:
adres:
https://www.breakplan.com
Warszawa / Polska

Wielbiciel pięknej pogody i pogoni za nią po świecie. Jego głód do podróżowania i poznawania świata znajduje ujście w organizowaniu wyjazdów innych osób, które pragną zwiedzać nowe miejsca indywidualnie, dogłębnie i bez przepłacania. Swoją wiedzą i doświadczeniem dzieli się z innymi poprzez działalność portalu Breakplan.pl.