BerlinTransport
Berlin jest miastem o bardzo dobrze rozwiniętej komunikacji miejskiej. Funkcjonujące środki transportu to: metro (U-Bahn), kolejka (S-Bahn), autobus (A) i tramwaj (T). W mieście działa 10 linii metra, 15 linii kolejek podmiejskich, 22 linie tramwajowe i 329 linii autobusowych. Niezależnie którym z tych środków się podróżuje, obowiązują te same bilety. Co ważne – jeśli poruszamy się za pomocą S-Bahna lub U-Bahna, bilet kasujemy już na dworcu, zanim wsiądziemy do metra lub kolejki, ponieważ w środku nie ma takiej możliwości.
Berlińska aglomeracja podzielona jest na 3 strefy: A, B i C. Jeżeli tylko nie chcecie wyjeżdżać poza Berlin i zwiedzacie atrakcje w administracyjnych granicach miasta, wystarczy Wam bilet na strefę AB – najpopularniejszy. Uwaga: bilet na strefę C będzie Wam potrzebny przy transporcie na lotnisko Schönefeld.
Ceny biletów zależą od danej strefy. Można je kupić w automatach biletowych (z menu w języku polskim), które znajdują się na każdej stacji metra i kolejki, a także na wielu przystankach, w autobusach i tramwajach. Ponadto kupimy je w punktach Berlin Tourist Info, u kierowcy autobusu oraz punktach handlowych oznaczonych symbolem BVG lub VBB. Za bilety można płacić gotówką lub kartą. Bilety jednorazowe są ważne przez 2 godziny i uprawniają do jazdy tylko w jednym kierunku, z dowolną liczbą przesiadek. Za bilet jednorazowy kategorii AB zapłacicie 2,80 euro, jednak można też zaoszczędzić, kupując 4 bilety pojedyńcze w pakiecie, który wyniesie Was 9 euro. Bilet dzienny kategorii AB kosztuje 7 euro, a tygodniowy – 30 euro. Oprócz tego istnieją bilety na krótkie podróże, funkcjonujące do 3 stacji – kosztują one 1,70 euro. Ceny są dosyć wysokie, a dodatkowo nie ma wszelkiego rodzaju zniżek (np. studenckich). Bilety zniżkowe dotyczą tylko dzieci do 13. roku życia. Dzieci poniżej 6. roku życia korzystają ze środków komunikacji publicznej bezpłatnie. Jazda po Berlinie bez ważnego biletu nie opłaca się. Kontrole są częste, a kara za brak ważnego biletu wynosi 60 €. Jeśli to Wasza pierwsza wizyta w Berlinie, najłatwiej będzie Wam się poruszać metrem lub kolejką miejską – dotrzecie nimi do wszystkich najważniejszych miejsc i nie zgubicie się. Dodatkowo na prawie każdej stacji metra są dostępne mapki z planem komunikacji miejskiej – warto z nich skorzystać.
Z tego względu, że bilety na komunikację miejską w Berlinie nie należą do najtańszych, warto dowiedzieć się więcej o Berlin WelcomeCard – zawiera ona bilet na komunikację miejską oraz ok. 200 zniżek turystycznych. Dostępna jest na 48 godz., 72 godz. lub 5 dni, dla dwóch stref miejskich: Berlin AB i Berlin ABC. Jej cena zależy od pakietu, jednak zakupicie ją już od około 20 euro (48 godzin, kategoria AB). Podobna w działaniu jest CityTourCard, która łączy bilet komunikacji miejskiej ze zniżkami do ponad 50 atrakcji turystycznych w całym Berlinie i cenowo wychodzi taniej niż Berlin WelcomeCard.
Jeśli należycie do grupy ludzi, którzy nie lubią przesiadek autobusowych lub przystanków co kilka minut w pociągu, pomyślcie nad zwiedzaniem Berlina w wypożyczonym aucie! Samochód dostosowany do Waszych potrzeb i wymagań znajdziecie przez tę multiwyszukiwarkę, która zawiera setki ofert najlepszych wypożyczalni.
Berlin to miasto, w którym przemieszczanie się za pomocą rowerów jest bardzo popularne. Nawet w mroźną zimę, z temperaturą na minusie, zobaczymy tu pełno osób wracających z pracy na rowerze. Bierze się to głównie z oszczędności czasu, pieniędzy lub wysokiej świadomości ekologicznej. Z związku z tym, że rowerzystów jest tak dużo, Berlin znakomicie się na to przygotował – ponad 90% ulic jest wyposażonych w osobny pas dla rowerów. Mało tego – rowerzyści mają tu nawet swoje osobne „małe” sygnalizatory świetlne. Do wypożyczenia dostępne są rowery miejskie o nazwie Call a Bike. Rower można odebrać i zwrócić aż w 150 punktach w całym mieście. Aby wypożyczyć rower, trzeba zarejestrować się na tej stronie i wybrać odpowiadającą Wam taryfę. Przykładowo, wypożyczenie roweru na 24 godziny bez zniżki wyniesie 15 euro, ze zniżką – 12.
Nieważne, czy lubicie rezerwować noclegi z wyprzedzeniem, czy będąc już na miejscu. W rozdziale „Gdzie spać?” znajdziecie więcej niż "co nieco" na temat tego, jak najlepiej znaleźć dach nad głową tam, dokąd podróżujecie. Dajcie sobie chwilę, abyście nie byli niemiło zaskoczeni pokojem bez okien lub wysokim rachunkiem za Wasz pobyt.
Staramy się, aby ten rozdział przewodnika był dla Was wartościowy i NIESAMOWICIE MOCNO zależy nam na Waszej opinii. Prosimy Was – wyraźcie ją korzystając z przycisku „Szepnij nam do ucha”. Nawet najkrótsza i najprostsza informacja się liczy: „Podoba mi się” lub „Co Wy w ogóle robicie, zmieńcie branżę”. W ten sposób pomożecie nam rozwijać się dla Was – kontynuować to, co jest dobre i poprawiać to, co Wam się nie spodoba.
Jeśli widzicie potencjał w tym, co robimy, to nie trzymajcie tego dla siebie. Pomóżcie nam dalej budować ten portal, zwiększając dotarcie do innych osób, którym publikowane przez nas artykuły mogą pomóc w planowaniu podróży. Może jest wśród Waszych znajomych ktoś, komu warto podać adres www.breakplan.pl? Prosimy Was, jeśli ten darmowy przewodnik, który przeczytaliście ma dla Was wartość, udostępnijcie go na fejsie i polubcie nasz profil – nic nie tracicie, a nam da to dowód, że wiele godzin pracy nad przewodnikiem ma sens i że warto dalej się rozwijać.
Z góry Wam dziękujemy za każdy rodzaj wsparcia i życzymy wymarzonej podróży.
Redaktor