Paryż

ParyżTransport

Komunikacja publiczna

Zwiedzanie Paryża za pomocą komunikacji miejskiej jest dziecinnie łatwe i przyjemne, zwłaszcza jeśli zdecydujecie się na metro. Jest to bardzo wygodna opcja przemieszczania się po mieście, wszystkie ważniejsze zabytki są oznaczone na jego mapie i nietrudno je zlokalizować.

Miłym zaskoczeniem jest także wygląd poszczególnych stacji metra, które wystylizowano na miejsca lub zabytki znajdujące się w ich pobliżu. Istnieje 16 linii, po których pociągi poruszają się między 5:30 a 00:30 (od poniedziałku do piątku) oraz od 5:30 do 2:15 w soboty i niedziele. Mapę metra znajdziecie m.in. tutaj.

metro-paryż-breakplan

Jest kilka opcji zakupu biletów:

  • najprostszy to bilet jednorazowy tzw. ticket t+, upoważniający do poruszania się metrem, autobusami, kolejką RER i tramwajami. Kosztuje 1,90 euro i pozwala na 1,5 h jazdy (z przesiadkami);
  • karnet zawierający 10 biletów ticket t+ kosztuje 14,50 euro;
  • bilet jednodniowy zwany Mobilis pozwala podróżowac wszystkimi dostępnymi środkami transportu. Cena uzależniona jest od wybranych stref, szczegóły tutaj;
  • istnieje także, ciesząca się dużą popularnością wśrod turystów, karta Paris Visite; jej posiadacze mogą poruszać się po mieście wszystkimi środkami komunikacji miejskiej, w obrębie wybranych przez siebie stref, przez 1, 2, 3 lub 5 dni; dodatkowo karta gwarantuje zniżki na wiele paryskich atrakcji. Jest to bilet imienny, a jego ceny rozpoczynają się od 11,65 euro za 1 dzień;
  • planujących dłuższy pobyt powinny zainteresować karty Navigo, dostępne kolejno w opcji na tydzień/miesiąc/rok. Trzeba zwrócić uwagę, żeby nie kupić tej przysługującej mieszkańcom Paryża – jest to karta imienna, ze zdjęciem.

 

Dla tych, którzy planują wybrać się poza granice miasta (Disneyland, Wersal, Stade de France), dogodną propozycją będzie szybka podmiejska kolejka RER; posiada 5 linii. Kursuje w obrębie 7 stref miasta; bilety przedstawione przy opisie metra obowiązują także na przejazdy kolejką.

Jak w każdym dużym mieście, także i w Paryżu prężnie rozwinięta jest sieć autobusowa oraz tramwajowa. Mimo że nie są tak ochoczo oblegane jak metro, ich oferta jest całkiem bogata. Bilety wymienione wyżej pozwalają na przejażdżkę także autobusami (również nocnymi) i tramwajami.

Ciekawym środkiem transportu są batobusy. Co to takiego? Autobusy wodne pływające po Sekwanie, zatrzymujące się w 9 miejscach. Poruszać się nimi można praktycznie przez cały rok. Jest to ciekawe doświadczenie, pozwalające obejrzeć miasto z innej perspektywy. Podstawowy bilet jednodniowy to koszt 17 euro i dowolna ilość mini-rejsów w ciągu dnia. Więcej informacji o biletach i zniżkach na tej stronie.

Komunikacja miejska jednak Was nie przekonuje? W takim razie proponujemy wynajęcie auta. Odpowiedni dla siebie samochód możecie już przed wyjazdem wyszukać tutaj.

zachod-slonca-paryz-breakplan

Rower

Paryżanie darzą swoje rowery podobnym uczuciem, co mieszkańcy Amsterdamu. Miłość podsycają liczne ścieżki rowerowe oraz Vélib' – publiczny system wynajmu rowerów. W całym mieście znaleźć możecie ok. 20 000 rowerów, które za drobną opłatą można wynająć i zwrócić na jednej z wielu rozsianych po Paryżu stacji.

Chcąc korzystać z rowerów, musicie założyć sobie konto w systemie Vélib' i opłacić wybrany przez siebie abonament (dzienny, tygodniowy lub roczny). Rowery wypożyczać możecie do woli, ważne żebyście za każdym razem oddawali je przed upływem 30 minut – wówczas unikniecie dodatkowych opłat. Szczegóły na oficjalnej stronie.

 


Nieważne, czy lubicie rezerwować noclegi z wyprzedzeniem, czy będąc już na miejscu. W rozdziale „Gdzie spać?” znajdziecie więcej niż co nieco na temat tego, jak najlepiej znaleźć dach nad głową tam, dokąd podróżujecie. Dajcie sobie chwilę, abyście nie byli niemiło zaskoczeni pokojem bez okien lub wysokim rachunkiem za Wasz pobyt.

Staramy się, aby ten rozdział przewodnika był dla Was wartościowy i NIESAMOWICIE BARDZO MOCNO zależy nam na Waszej opinii. Prosimy Was – wyraźcie ją korzystając z przycisku „Szepnij nam do ucha”. Nawet najkrótsza i najprostsza informacja się liczy: „Podoba mi się” lub „Co Wy w ogóle robicie, zmieńcie branżę”. W ten sposób pomożecie nam rozwijać się dla Was – kontynuować to, co jest dobre i poprawiać to, co Wam się nie spodoba.

Jeśli widzicie potencjał w tym, co robimy, to nie trzymajcie tego dla siebie. Pomóżcie nam dalej budować ten portal, zwiększając dotarcie do innych osób, którym publikowane przez nas artykuły mogą pomóc w planowaniu podróży. Może jest wśród Waszych znajomych ktoś, komu warto podać adres www.breakplan.pl? Prosimy Was, jeśli ten darmowy przewodnik, który przeczytaliście ma dla Was wartość, udostępnijcie go na fejsie i polubcie nasz profil – nic nie tracicie, a nam da to dowód, że wiele godzin pracy nad przewodnikiem, żebyście mogli go przeczytać zupełnie za darmo, ma sens i warto dalej się rozwijać.

Z góry Wam dziękujemy za każdy rodzaj wsparcia i życzymy wymarzonej podróży.